קיים אתגר משמעותי שעימו מתמודדים רבים מחולי סטומה חדשים - חוסר יכולת לנהל טיפול עצמי לאחר השחרור עקב הכשרה לא מספקת. במחקר שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Colorectal Disease, החוקרים ביקשו לקבוע האם מסלול חינוכי טרום-ניתוחי יכול להגביר את העצמאות ולהקטין את הצורך בשירותי ביקור אחיות בחולים שעברו ניתוח סטומה.
עוד בעניין דומה
המחקר נערך בין יולי 2018 לפברואר 2020 בבית החולים קטרינה באיינדהובן, הולנד. החוקרים איתרו 277 מטופלים שעברו קולוסטומיה או אילאוסטומיה וטופלו במחלקה כירורגית, כאשר 244 בקבוצת ההתערבות עקבו אחרי המסלול החינוכי ו-33 בקבוצת ביקורת היסטורית. מדד התוצא העיקרי היה רמת העצמאות בטיפול בסטומה והצורך בשירותי אחות מבקרת.
מתוצאות המחקר עולה כי קבוצת ההתערבות הראתה שיפור משמעותי בעצמאות, כאשר 67.6% (n=244) הצליחו לבצע טיפול בסטומה באופן עצמאי לאחר השחרור, לעומת 15.2% בלבד (n=33) בקבוצת הביקורת.
הצורך בשירותי אחות מבקרת היה גבוה יותר בקרב מטופלים בני 70 ומעלה (יחס סיכויים 3.20, P < 0.001), אלה שלא השתתפו בפגישת התרגול הטרום-ניתוחי (יחס סיכויים 3.02, P = 0.002), ואלה עם היסטוריה של התקף איסכמי חולף (יחס סיכויים 10.22, P = 0.045) או ליקוי קוגניטיבי קל (יחס סיכויים 28.98, P = 0.002).
החוקרים סיכמו כי המסלול החינוכי הטרום-ניתוחי העלה באופן משמעותי את רמת העצמאות בטיפול בסטומה בקרב חולי סטומה חדשים והפחית למעשה את תלותם בשירותי ביקור אחות. זה היה נכון במיוחד עבור חולים מתחת לגיל 70 ללא ליקויים קוגניטיביים. תוצאות המחקר מדגישות את הפוטנציאל של מסלול הכשרה לשיפור התוצאות באוכלוסיית חולים רחבה יותר.
מקור: